ریز ریز کردن ریزنمرات!

                                                

حذف نمره ازمقطع دبستان،اقدام جالبی است که اگرحساب شده انجام شود،شاید بتواند یک مقدار از رقابت های کاذب نمره ای در سطح مدرسه و خانواده بکاهد و«نمره سالاری»را کاهش دهد. چنان نباشد که کمافی السابق اگر دانش آموزی نتواند 20 بگیرد، از سوی خانواده مورد سرکوفت واقع شود و خدای نکرده سَرخورده و سُرخورده شود و اعتماد به نفسش را از دست که برود خودش را از پایین برج میلاد بیندازد بالا....

(اشاره می کنند که ظاهراً برعکس گفتم. ببخشید، حواسم نبود. نه که این عمل،ناصواب و زشت است،یک لحظه اعصابم به هم ریخت. باوربفرمایید اهل طنز هم آدم اند و آنها هم گاهی اعصاب ــ معصاب ندارند!)

خبر خوش:«به دنبال حذف نمره از مقطع دبستانی،از مهرماه امسال، با تأیید شورای عالی آموزش و پرورش، ارائۀ عبارت های کیفی و توصیفی به جای نمره، در کارنامۀ تحصیلی دانش آموزان ششم ابتدایی نیز کلید خورد تا دانش آموزان سال آخرابتدایی هم مثل پنج پایۀ دیگر،به صورت توصیفی ارزیابی شوند.»ــ به نقل از جراید همیشه در صحنه

دیگر گذشت آن دوران پر استرس و اضطرابی که دانش آموز بندۀ خدا،نمرۀ قشنگ بیست در نگاهش یک غول بی شاخ و دم باشد که اگر شاخ هایش را نشکند، دل خودش می شکند و باید پاسخگوی این و آن، و ازجمله پدر و مادر عزیز بیست دوست خود باشد.

فقط این میان،گلایۀ اصلی برخی از معلمان عزیز،بابت تراکم بالای کلاس ها و فرصت محدود برای پرکردن جداول ارزشیابی توصیفی است. به اعتقاد آنها،کتاب های حجیم درسی در سال ششم ابتدایی،مانع تمرکز بر توصیف دقیق عملکرد دانش آموزان است.

بستۀ پیشنهادی: چنان که ملاحظه فرمودید، الآن ما با دو قضیه مواجه می باشیم. یکی اتفاق خوب حذف نمرۀ لاکردار؛و دیگری، حجم بالای کتاب های درسی که فرصت توصیف عملکرد درسی و امتحانی دانش آموزان را محدود می کند. لهذا بر حقیر است که وارد گود شود و عرایض ارزشمند خود را ــ که گاهی تره هم برای آن خرد نمی شود ــ با خلوص نیت تمام تقدیم نماید که می نماید:

1ــ توصیف رنگی: معلمان عزیز،به سبک برخی ورزشها مثل فوتبال شانسی ما، به دانش آموزان،کارت قرمز و زرد نشان دهند. حالا البته دستشان باز است و می توانند از رنگ های ملایم دیگری نیز در کارت ها استفاده کنند. کارت آبی و بنفش و نارنجی و نوک مدادی و...اینجور رنگ ها هم باحال و دلگشاست.

 به این شکل،وقت کمتری صرف توصیف عملکرد تحصیلی دانش آموزان می شود. الآن زندگی همۀ ملت،به شدت با کارت و انواع آن گره خورده. از کارت ملی بگیر و بیا تا کارت بانکی شتاب و کارت سوخت و .....غیره. خب این یکی هم که پیشنهاد کردیم،روی دیگر کارت ها. الآنه توی مترو،کیف های جای کارت می فروشند به چه خوبی. فقط باید کارت مترو تهیه کنید و سوارش شوید.

2ــ توصیف ادبی: ما در ادبیات منظوم خودمان کلی اشعار لطیف توصیفی داریم که معلمان عزیز می توانند به تناسب کیفیت تحصیلی دانش آموزان، از آن شعرها در ورقۀ امتحانی یا کارنامۀ ایشان استفاده نمایند.

مثلاً:«بنازم درس و مشقت را عزیزم/هزاران گل به پای آن بریزم»؛یا مثلاً:«مرا کیفیت درس تو کافی است/معلم با همین درست بسازد»؛یا مثلاً:«ملک گفت احسنت،فلک گفت زه»؛یا مثلاً........ اشاره می کنند که جا نیست؛همین چند مثل کافی است. چشم!

3ــ توصیف صمیمانه: قدیم که ما مدرسه می رفتیم،اگر معلم از مشق ما راضی بود،زیرآن می نوشت:«آفرین»یا «هزارآفرین»یا«احسنت»یا.....امثال این عبارات قشنگ. بعدها که پیشرفت بیشتری حاصل شد، شکلک هایی مثل ستاره و ماه و خورشید هم داخل صفحه می چسباندند که بچه های مدرسه،خوش خوشانشان می شد.

الان هم با حذف نمره و نیاز به توصیف کیفی وضعیت تحصیلی دانش آموزان، می شود فضا را کمی لطیف تر و دوست داشتنی تر کرد و از الفاظ و عبارات زیباتر و صمیمانه تری در زیر برگۀ امتحانی یا داخل کارنامۀ تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.

مثلاً ترکیبات و عبارات صمیمانه ای مثل:«نازتو برم من...»،«داغتو نبینم...»،«وای....خدای من!»،«صفاتو عشق است»،«ناز نفست...»،«آی لاو یو...»،«دمت گرم....»؛ و.....قس علی هذا!(ملاحظه کردید؟...خود شما هم خوشتان آمد؛تا چه برسد به دانش آموزان حساس و عاطفی!)

 

/ 22 نظر / 126 بازدید
نمایش نظرات قبلی
وحید

این دانش آموزا دیگه دانش آموز نیستن، هفته ای دو روز تعطیلن نمره هم که ندارن، دلشون به چی خوشه خدا می دونه.

آیات غمزه

آیات غمزه برگزار می کند: پنجره نخستین کنگره ی مجازی شعر با موضوع شعر مذهبی- اجتماعی مهلت ارسال آثار: تا دوم دی ماه (غیر قابل تمدید) اطلاعات بیشتر: http://poemcongress.ir

چهارفرسخ نامه

سلام استاد هرروز یک طرح ؛یک برنامه بیچاره موشها ی آزمایشگاه(دانش آموزان) بازم زمان خودمون اونموقع ها یادش بخیر نانی بود وآبی ؛چوب الف معلم هم به عنوان دسر صرف میشد تحویلمان میگرفتند-یادش بخیررضاجان

ایرانی

آقای رفیع ، اتفاقا این ارزشیابی توصیفی اشکالات زیادی هم دارد ! بنده دو دخترم در مدرسه غیر انتفاعی همین روش ارزشیابی توصیفی را داشتند اما ... اولا ما بعنوان والدین اصلا نمی فهمیدیم که وضع درسی بچه مان چگونه است !! با "خوب" یا ب"سیار خوب" یا "نیازمند تلاش" و این حرفها که نمی شود فهمید ریاضی بچه ، در چه حدی است !! دوما وقتی نمره نباشد بچه ها اهمیت لازم را به درس نمی دهند. همان نمره که بود حداقل یک ترس و جدیتی در بچه ها ایجاد می کرد . اما این ارزشیابی توصیفی همه بچه ها را بی خیال کرد !! و یک نکته مهم ( که شما طنز پرداز ها می توانید آن را سوژه کنید) اینکه در مدارس مرفه غیر انتفاعی شمال شهر معلمان و ناظم و مدیر معمولا ،از والدین حساب می برند !! ( بعبارتی طرف شهریه آنچنانی میده ، همه رو میخره !!) همیشه معلم ها میترسیدند اگر به بچه ها نمره کم بدهند فردا مادران میایند اعتراض می کنند !! ( من خودم شاهد بودم که مدیر مدرسه غیر انتفاعی به معلمانش توصیه میکرد به بچه ها نمره خوب بدهید حوصله شکایت و اعتراض پدرمادر ها رو نداریم ‍‍ ) خلاصه اینکه این ارزشیابی توصیفی معلمان غیر انتفاعی را راحت کرد

مهسا

والا ما که دیدیم دانش آموز کلاس پنجم هنوز بلد نیست خوب بخواند و در ارزشیابی توصیفی همواره در بالاترین رده قرار میگیرد!! این مملکت کمی است! کیفی برای ما جهان سومی ها نیست!!

کوثر پاک سرشت بلخی:)

توافق ایران و 5+1 رو تبریک میگم استاد. یکی باید واسه پایداری ها پماد سوختگی ببره، ثوابه![نیشخند] من دیشب میخواستم برم استقبال ولی این امتحانای کوفتی ما همیشه بدموقعن.[عصبانی] تو فرودگاه بچه ها شعار داده بودن: نگاه نکن ظریفه، 6 کشور و حریفه![نیشخند]

ستاری

نکنه تو هم با تیم هسته ای رفتی ژنو از اشتون خوشت اومده باهاش عصرانه کاری خوردی دلت نمی خواد بیای ؟ مطلب جدید نداری داداش بزاری تو وبلاگت ، داروهای غربی تحریم هست ، دارو های روحی طنز آلود که دیگه دست خودمون هست؟

طرح ساده

سلام بزرگوار من طرفدارتونم یعنی طرف شما پیش منه صد ملیون بیارین ببرین نه شوخی کردم .جناب رفیع عزیز قربون عکس قشنگنون برم من بعد از خوندن و دیدن آثار شما اعم از فیلتر شده ونشده دو تا متن بقول خودم دلم خوشه طنز نوشتم . سفرنامه و دومی منو اوکابه دارم فوقش لیسلنس میگیرم و دوست دارم بنویسم بخونید وکمکم کنید .میدونم سرتون شلوغه ولی من زاهدان هستم امکانه اومدن به شهر درس درمونم ندارم فعلا .پس استعداد،استسعا یه همچین چیزایی گیر بدبد میگم استمن ... لا اله ا.. میخونید متنم رو یا نه.دارم کمکم کنید.دارم ماله همون استع... بود موند آخر

Abiii

پر واضح است که آقا رضا سمت مجریان این قانون غش و ضعف کرده!! والا ما تا یادمونه همون سرخوردگیه موجب میشد درس بخونیم ! از قدیم هم که گفتند تا نباشد چوب تر مردم نگویندچیزها!

حسین کریمی

سلام عزیز ،خوبی عاشق طنزم (الکی میگه )ولی ی مشکل بزرگ ک ی زره اعتماد به نفس ندارم..صحبت نمیکنم و جایی هم نمی رم.. این ترم یکی از بچه ها باعث شد خجالتم کم ش ی کم.. همینجوری عادی صحبت میکنم ی دفعه بچه ها میخندن..(البته بدون اینکه خودم بخوام تیکه ایی بندازم) دیدم که ااااا...همینجوری صحبت عادی میکنم ،میخندن..پس چرا خجالت بکشم... کمکم کنین خواهشا،هی سعس میکنم طنز بخونم..ک بیشتر ش این حالتم...چون حرفامو با طنز ک میزنم ی جور دیگس.. سعی دارم یکی از هواداراتون باشم اگ البه پول اینترنت داشته باشم.. خیلی گلی.. خداحافظ فعلا